© 2017 Gerphil Kerkhof

 

  

Beeldspraak 08-2017

De taal van de ziel

Onlangs nam ik deel aan een opleiding wandelcoaching op een buitengewoon mooie locatie. We leerden tal van krachtige en inzicht gevende oefeningen, 'simpelweg' door in de natuur te zijn en ons af te stemmen op wat de een je Onderbewuste en de ander (zoals ik) je Essentie noemt. Door je blik te werpen op wat je aandacht trekt, je af te stemmen of wat voor gevoel dat bij je oproept en daarbij te associëren welke betekenis dat voor je heeft. Ten slotte bedenk je hoe zich dat verhoudt tot je levens- of coachingvraag op dat moment.

Zo simpel, maar de antwoorden die van diep van binnenuit komen spreken boekdelen. Niet alleen door de inhoud, maar ook doordat je het voelt klikken en bewegen in je als je je ziel laat spreken. Dat spreken begint bij het herkennen van dingen in je omgeving als een  spiegel van je ziel. Dat is precies waar Beeldspraak over gaat.
  

   
Ik had ook al eerder afgelopen maand een boeiende gedachtegang hierover naar aanleiding van de inhoud en betekenis van een specifieke visualisatie in de Zijnsgeoriënteerde therapie/coaching. Het gaast om de visualisatie van het Huis van Zijn en de Gestalte van Zijn. Ik heb gedurende mijn burn-out deze visualisatie meteen ervaren als buitengewoon krachtig. Ook in recente eigen coachingtrajecten werd die ervaring bevestigd. Het is meer dan verbeelding in de klassieke betekenis van fantasie, 'Spielerei'. Ik ben er stellig van overtuigd, dat wat ons in dergelijke visualisaties wordt getoond een versleutelde (want symbolische) ver-beelding (als in ver-woording) is van wat onze Essentie ons te zeggen heeft. Een aanwijzing, een boodschap, een perspectief op wie wij denken te zijn en waar wij werkelijk staan en voor bestemd zijn. Dat ons gegeven wordt aan ons beperkte dagbewustzijn in een vorm die bevrijdend is, omdat zij creatief en verruimend werkt. Ons daadwerkelijk in contact brengen met een hogere, vrijere vorm van bewustzijn dat in ons aanwezig is. In de taal van beelden/symbolen, die ontsleuteld kunnen via ons gevoel, onze intuïtie en ons associatief vermogen.

En die een magische uitwerking kan hebben op het moment dat we langs magische weg terug kunnen communiceren met ons diepste Zijn. Want magie in deze zin is een vorm van communicatie waarin we energie en bewustzijn weer in beweging kunnen laten zetten. Zodat de oorspronkelijke vorm weer gevonden kan worden - die fundamenteel goed is. Daadwerkelijke verandering in de zin van bevrijding. Door te ontvangen maken we ons ontvankelijk voor dat ruimere bewustzijn en verplaatsen wij geleidelijk ons gevoel van identiteit van ons beperkte dagbewustzijn naar dit diepere weten en 'Zijn' in ons.

Dan naar de foto. Ik maakte een ochtendwandeling door het plaatsje waar ik verbleef. Het bestond uit smalle straatjes die op en neer gingen. Totdat je aan de rand komt, met uitzicht over het glooiende landschap eromheen. Dit zijn plekjes die ik bijna dwangmatig wel moet fotograferen. Doorkijkjes. Een kader van soms donkere beperking, met ergens in het midden een min of meer vrij uitzicht (of de belofte daarvan), waarvan niet altijd onmiddellijk te zien is wat er te zien zal zijn. Er is sprake van lichtcontrast of een andere vorm van contrast, die even duizelig of verblind maakt. Waarop je je moet instellen. Het kan een raam zijn, een opening in een muur, maar ook een brug, een trap. Het voelt als opeens weer kunnen ademen, los komen, me vrij voelen - maar ook een gevoel van spanning, een licht gevoel van vrees voor het onbekende die het onmiddellijk aflegt tegen het verlangen om dóór te gaan.

Het biedt ook een perspectief op een werkelijkheid die achter het bekend veronderstelde schuilgaat. En het verlangen die werkelijkheid te leren kennen, daarin te vertoeven. Omdat die oorspronkelijker, rijker en ruimer is. Omdat mijn verbeelding, mijn Essentie daar thuis is.

Zomaar een voorbeeld van wat verbeelding - en dus ook fotografie en wandelcoaching en visualisatie - vermag. Geen wonder, dat ik zin op manieren hoe ik deze met elkaar kan verbinden om mensen uit hun denkbeeldige beperking en betovering mee te nemen naar het vrije veld van hun oorspronkelijkheid. Denk je met mij mee?

  
Nikon D800, 16-35 mm f/4G ED VR II AF-S Nikkor - 21mm, 1/400 sec bij F/6.3 en ISO 200
Bewerking: Adobe Lightroom & NIK Silver Efex Pro
  

Voorgaande edities

| 10-2017 | 09-2017 | 08 - 2017 | 05 - 2017 | 04 - 2017 | 03-2017 | 01-2017 | 12-2016 | 11-2016 | 10-201609-2016 | 08-2016 | 07-2016 | 06-2016 |